Kragenæsbanen
Bygningerne på Kragenæsbanen egner sig ualmindelig godt til internettet, da banen endnu eksisterede i 1960'erne samtidig med at farvefilm blev til at komme i nærheden af for privatpersoner (ikke billige og der blev sparet på skuddene). Jeg nåede at kende Ulf Holtrup (signalpostredaktør gennem mange år) inden han døde og lånte nogle negativer. Nedenfor ses resultatet, som er i farverækkefølge og ikke følger banens geografi.
Svinsbjerg var ganske typisk for banens mellemstationer og det mest iøjnefaldende er at fotografen tilsyneladene er "alene i verden". Udenfor togtid, som det meste af døgnets timer bestod af, var der heller ikke meget at komme efter, hvis ikke lige man havde et ærinde i postkassen.
Det fine ved de i øvrigt ens bygninger på mellemstationerne (Horslunde undtaget) var, at man "på et tidspunkt" havde fundet på at kalke dem i forskellige farver. Noget som klædte bygningstypen. Svinsbjerg ovenover fra vejsiden ligner til forveksling Harpelunde hvis ikke det netop var for kuløren.
Harpelunde havde også en side ud mod banen, i øvrigt ganske velholdt som de fleste privatbaner var op i 1960'erne, trods ingen eller kun få moderniseringer.
Og så over til de gule, for der var (selvfølgelig) både en bleggul og en mere krads gul version. Kastager var meget gul og vinduesrammer og døre lyser om kap med postkassen.
Og fra vejsiden, ganske lig de rødlige udgaver.
Onsevig var mere bleggul, men også ganske nydelig.
Vi springer Købelev over i denne farvelade, men for nu at have hele den ravnsborgske palet (ja banen gennemløb det område, der med kommunalreformen i 1970 blev til Ravnsborg Kommune) slutter vi af med Torrig indenfor emnet mellemstationer af NKJ-standardtype. Torrig, der i en årrække var jernbaneknudepunktet på det nordlige Lolland, med remise og bane til Maribo. Den ene bil tilhørte vist fotografen.
Horslunde var banens store mellemstation og derfor både større i grundplan og med flere etager. Om løsningen var heldig lader jeg ligge, men den hørte vel også til de bleggule. Signalet var ganske højt.
Trods Horslundes mægtige bygning var der straks på den modsatte side af sporene plads til kartofler, jordbær og slige afgrøder. Varehuset, i lighed med Kragenæs', var af en lidt større model, men stadig rødt med hvidt indfattede grønne porte.
Kragenæs banegård, som var endestation på "Ravnsborg Main Line" var ikke pudset men i gul blank mur.
For nu at holde temaet med toget, holder ekspressen til Nakskov her. I baggrunden kan man ane færgelejet som man sikkert kan finde mere om på Erik V. Pedersens side hvor diverse småfærger er omtalt.
Alt fra 1965 og efter 1967 var der kun omnibus.